onsdag den 19. august 2015

Sommerferie 2015 Kroatien-Østrig-Tjekkiet

Sommerferie 2015 10/7-1/8                      Kroatien-Østrig-Tjekkiet

Vi havde i år snakket om at prøve at kører til Kroatien, vi har aldrig før været så langt syd på, når vi er på en kør selv ferie, men vi havde hørt meget godt om Kroatien, så i år skulle det prøves. Jeg havde fået anbefalet en campingplads som hedder Pisak og ligger I Seline 40km øst for Zadar. Vi var spændt på hvor varmt der vil være dernede, og da vi har en ældre hund med, havde vi bestemt os for, at hvis det blev for varmt vil vi kører nordpå igen. Det er jo det dejlige ved at have campingvogn med, at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet kan man bare rejse videre.
Familien består af Lise og Jeg (Martin) og vores 2 børn Andreas på 17 år og Signe på 12 år samt vores Groser Munsterlander hund Oscar på 11 år.
Vores vogntog består af en Kia Ceed SW 1,6 CRDI 2011 og en Adria Altea 542 pk 2014.

Fredag den 10/7
Vi kørte hjemmefra Nordjylland omkring kl. 14.45, vejret var et perfekt kørevejr, sol, ingen vind og ca. 16 graders varme.
Turen ned gennem Jylland gik fint uden de større udfordringer, og som altid når vi starter på vores sommerferie tæller vi modkørende campingvogne ned igennem Jylland, omkring Vejle glemte vi hvad vi var kommet til. Vi var inde på Rastepladsen ved Skærup og lufte vovsen og få tisset af. Traditionen tro spiste vi aftensmad på MCD I Rødekro som ligger Nemt og bekvemt lige ved afkørsel 70.
Herefter fortsatte turen ned over grænsen og ned gennem Nordtyskland til Neumünster Süd, hvor vi kørte fra og kørte via. Bad Segeberg hvorefter vi tankede og videre øst om Hamborg og ramte A7 lige syd for Hamborg.
Efter Hannover tog vi A2 mod Magdeburg, kort tid efter vi kom over på A2 begyndte vi at lede efter et autohof hvor vi kunne overnatte, den første autohof vi fandt kom der nogle sigøjner hen til os og sagde at vi kunne holde udenfor da der var fulgt og de vil have penge. Det syntes vi virkede lidt for skummelt, så vi valgte at kører videre, og ca. et kvarters kørsel senere dukkede der et andet autohof op, det virkede mere rigtigt, her ´holdt man inde på et indhegnet område med bom. Vi skulle give 10 euro for en nat som man skulle betale i en automat, og næste morgen kunne man købe for 10 euro morgenmad i cafeteriet, så i princippet var det gratis at holde her.
Vi havde kørt ca.630 km

Lørdag den 11/7
Efter en lidt urolig nat (lastbiler der ankommer og kører) gik vi op i cafeteriet og købte nogle flutes som vi tog med, da kørte vi videre. Vi kørte videre via Magdeburg, videre A14 til Leipzig, og ned af A9, dagen bød ikke på noget kø af betydning, vejret blev varmere og varmere, og vi holdt et par pauser og tankede en enkelt gang. Man skal lige vende sig til at der ikke er så mange tankstationer ned gennem det gamle DDR..
Da klokken nærmede sig 17 bestemte vi os for at finde en campingplads, og valget faldt på AZUR Waldcamping am Auwaldsee ved byen Ingolstadt.
Campingpladsen var en typisk transitplads så der kom flere og flere campingvogne i løbet af dagen, og næste dag midt formiddag var det fleste kørt igen. Men ellers en lidt dyr plads (49 euro pr nat) med udmærket (men ikke prangende) toiletforhold.
Efter at have fået koblet af og slappede lidt af kørte vi ud for at handle, og her var jeg så uheldig at miste min kære bøllehat, som blæste af og fløj ud af bilen da vi kørte over Donau, og trods at vi vendte bilen kunne vi ikke se min kære hat.
Efter at have handlet i en Edeka kørte vi tilbage til campingpladsen, planen var at vi vil spise i den nærliggende restaurant, men da det var lørdag og alle tysker var ude at spise var det ikke til at få et ledigt bord, så det endte med at vi gik tilbage til campingvognen og grillede i stedet for.
Vi har i dag kørt ca. 520 km.

Autohof i Tyskland

Sidste billede af min bøllehat

Campingpladsen i Inglostadt

Grillpasser

Søndag den 12/7
Vi stod op og spiste morgenmad, så gik vi ned til søen så hunden kunne bade, derefter gik vi rundt om søen (ca 3 km)
Ellers slappede vi af og fik spillede noget kort, og nød det gode vejr.
Om aften kørte vi en tur ind til Inglostadt, planen var at vi vil finde et sted derinde og spise. Det vidste sig at der var byfest, så der var liv og glade dage med tivoli og gøgl i gaden. Vi fandt en italiensk restaurant som lå under nogle træer på et torv, og der var Salsa dans ved siden af, så der var en forfærdelig larm.
Bagefter kiggede vi lidt videre i byen, men så havde hunden fået nok og vil til at hjem.

Byfest

Venter på aftensmaden

Mandag den 13/7
I dag skulle vi videre, vi kørte ned over München hvorefter vi tankede og købte en vigette til Østrig, ind i Østrig og videre ned gennem Tauernstunnelerne.
Jeg havde fået problemer med at sideruden ikke vil rulle ned, så når jeg skulle betale ved tunnelen måtte jeg stige ud af bilen.
Kort før grænsen til Slovenien købte vi en vigette mere, og jeg fik skiftet sikringen, så nu virkede ruden igen (heldigvis).
Vejret havde vejre præget af nogle enkelte byger gennem Østrig, men da vi kom til Slovenien begyndte der et mere massivt regnvejr, som vi først slap af med, da vi røg i en kø ved motorvejsudfletning ved Ljubljana.
Efter endnu et stykke begyndte vi at lede efter en campingplads og vi fandt en på vores GPS tæt på Novo Mestro, som vi valgte at kører efter.
Vi syntes godt nok at det var mærkeligt at der ikke kom nogle campingskilte selv om vi nærmede os målet, 500 meter før målet skulle vi dreje ned over en træbro hvor der stod Max 3 tons (vi vejer ca. 3360kg) men hvad fanden, det går nok, det gik fint over den første bro, så videre over en lille ø i floden hvor der lå et slot, og ud på endnu en træbro, for enden af broen var der skov, og et skarpt 90 graders sving, og jeg kunne godt se at her kunne vores vogntog på knap 12 meter ikke komme rundt, så der var kun en ting at gøre. Lise måtte stige ud og holde øje, og så måtte jeg bakke hele vejen tilbage over træbroen, og køen af biler foran os blev bare længere og længere, men heldigvis var der ingen der dyttede og folk var meget tålmodige.
Tilbage på øen kunne vi heldigvis få vendt vogntoget, men jeg var godt nok nervøs, jeg kamp svedte, og mit koblingsben rystede som et espeløv.
Så var det bare med at finde motorvejen og komme videre, dette her var ingen succes.
Tilbage på motorvejen holdt vi en pause og fik tankede, og vi fandt en campingplads på vores GPS som lå lige ved motorvejen ved Zagreb. Efter at have fået koblet fra på pladsen gik vi op i den nærliggende restaurant for at spise et velfortjent måltid.
Pladsen hedder Plitvice.
Pladsen har ok toiletforhold og der var godt med skygge og ligger lige ved motorvejen og der var god plads. Ulempen er støjen fra motorvejen. Pladsen koster 304 kuna pr nat.
1 Kuna svarer ca. til 1 dansk krone, så det er nemt at regne ud hvad ting koster.
Vi har kørt ca. 600 km i dag.

Første aften i Kroatien

Tirsdag den 14/7
I går aftes bestemte vi os for at bliver her en ekstra dag, så vi kunne komme ind og kigge lidt på Zagreb som jo er hovedstaden i Kroatien. Fra campingpladsen er der ca. 10 km ind til centrum.
Det var virkelig blevet sommer nu med dagtemperatur omkring 30-32 grader.
Inde i Zagreb fandt vi en p plads hvor vi måtte holde i 2 timer, efter lidt søgende lykkes det at få vekslet til lidt mønster så vi kunne fodre parkerings parkometer.
Vi gik lidt rundt og kiggede på byens centrum, og fik os en is, og kiggede på lidt butikker, vi faldt tilfældigvis over en lidt sjov butik, som udelukkende solgte hundekiks af forskellige slags, og hunde var også velkommen i butikken.
Zagreb er en hyggelig og lidt overset hovedstad som man ikke hører meget om. Jeg huskede den tydeligt fra starten af 90´erne hvor det jævnlig snakkede om i fjernsynet at nu havde der igen været bombeangreb i Zagreb, men i dag ca. 22-23 år senere er der ingen spor tilbage af krigen. Jeg kan kun anbefale at man aflægger Zagreb et besøg på vej til feriestederne nede ved havet. Byen fortjener det.
Over middag kørte vi tilbage til campingpladsen, hvor vi handlede på vejen, hvor vi købte en grillkylling som vi kunne nyde til frokost.
Resten af eftermiddagen slappede vi af. Om aften kørte vi ind til Zagreb og spiste pizza på en lille hyggelig restaurant.

Zagreb

En ”hunde” interessant butik

Afslapning på campingpladsen i Zagreb
Nedkøling af hot dog

Onsdag den 15/7

Vi stod op og fik spist morgenmad og fik pakket sammen, i dag skulle vi kører 267 km, målet var camping Pisak www.autokamp-pisak.com hvortil vi ankom omkring kl. 13.30, uden trafikale problemer af nogen art. Vi kom igennem en masse tunneller, og Lise begyndte for sjov at sk skrive op hvor lange de er, det skal siges det blev til en hel del km tunneller i løbet af denne ferie.
Vi fik anvist en fin skyggefuld plads med ”kig” til havet, hvorfra der konstant blæste en behagelig brise.
Uden denne brise havde vi ikke kunne holde det ud, da temperaturen konstant om dagen lå på 36-37 grader i skyggen.
Vi fik pakket ud, og gik en tur op i byen for at købe badesko, som er strengt nødvendig pga. de mange sten.
Bagefter var vi alle ude og bade i det dejlige vand, resten af eftermiddagen slappede vi af. Da det blev aften gik vi en tur langs med vandet, og fandt et hyggeligt lille spisested, hvor vi fik aftensmad.
Da vi kom tilbage sad vi udenfor og spillede og nød den lune aften og ikke mindst insektfrie aften.
Camping Pisak er en hyggelig lille plads lige ned til vandet, med super rene toilet som blev gjort rent konstant fra morgen til aften. Overnatningsprisen er 314 kuna pr. nat hvilket er meget rimeligt for denne fine plads.

Camping Pisak

Seline

Torsdag den 16/7
Man må sige at der er meget varmt i Kroatien, nattemperaturen lå på ca. 27 grader, og selv om alle vinduer og tagluger stod åben var der alligevel temmelig varmt i campingvognen om natten.
Efter morgenmaden bestemte vi os for at kører en tur langs med kysten nordpå.
Turen bød på mange fine udsigter ud over vandet. Efter ca. 40 km vendte vi og kørte tilbage af, vi holdt en pause ved en fin lille havn, hvor vi havde hunden ude at bade.
Lidt senere spiste vi frokost på en restaurant.
Tilbage på campingpladsen gik resten af dagen med at bade og spille spil og slappe af. Om aften spiste vi det sidste brød og pålæg vi havde med fra Danmark.

Look Ness uhyret er fundet…

Flot vand

Fredag den 17/7
Efter morgenmaden bestemte vi os for at kører en tur ind til Zadar som ligger ca. 40 km væk. Vel ankommet til Zadar fik vi parkeret bilen, opdaget vi at vi havde glemt hundesnoren på campingpladsen, så vi måtte droppe udflugten, temperatuen var trods klokken kun var 10.30 allerede oppe på 35 grader, så måske var det held i uheld, da det vil være synd for hunden at gå rundt i en storby i denne varme.
Vi fandt en stor spar, hvor der var parkering under bygningen, hvor der var lidt køligere, her parkeret vi bilen med alle vinduer på klem, og fik handlet ind. Vi fik bl.a. købt en masse forskellige Colaer. Fremover i ferien skulle vi give det forskellige colaer karakterer, på 5 forskellige ting, og alt sammen blev skrevet op i en lille lommebog.
Bagefter fik vi tanket, og kørte tilbage til campingpladsen hvor vi spiste lidt frokost.
Resten af eftermiddagen gik med at bade og spille spil og slappe af.
Til aften lavede vi noget tunsalat. Bagefter kørte vi en lille aftentur ind i bjergene i baglandet, hvor der var meget ødet.
Det var mørkt da vi kom tilbage til pladsen, og vi gik straks i seng da vi skulle tidligt op dagen efter.

En aftentur i baglandet

Lørdag den 18/7
Vi have bestemt at vi i dag vil besøge nationalparken Plitvice som ligger ca. 140 km væk. Vi havde læst at parken åbner klokken 7, og da vi har en ældre hund med på 11 år var det med at være der inden det blev for varmt. Vi havde sat vækkeuret til kl. 5, og allerede der var der 28 grader. Men da vi kom længere ind i landet begyndte temperaturen at falde, og må et tidspunkt var den faldet til 13 grader. Da vi ankom til parken klokken 7 var der 17 grader. Vores hund som havde været temmelig passiv det sidste mange dage pga. varmen, blev virkeligt livet op, og var lige pludselig blevet 5 år yngre.
Vi betalte 520 kuna i entre og gik en lang tur på 8 km, som var utrolig smuk, med masser af vandfald, søer og skove. I starten var der ikke ret mange mennesker, men der kom flere og flere i løbet af formiddagen.
Inkluderet i turen var der også en sejltur.
Temperaturen steg langsomt, men da vi kom tilbage til bilen omkring klokken 13 var temperaturen oppe på 32 grader. Vi kan varmt anbefale et besøg i Plitvice, mangen til smuk naturoplevelse skal man lede længe efter. På vejen tilbage spiste vi frokost på en restaurant, og vel tilbage på campingpladsen var der tid til en svømmetur samt en god lang morfar. Man har jo ferie ……
Om aften kørte vi en tur ind til Starigrad hvor vi fandt en hyggelig fredelig restaurant som lå lidt inde i baglandet hvor vi fik serveret det skønneste lammekød…

Nationalparken Plitvice

Aftensmad

Søndag den 19/7
Dette skulle være vores sidste hele her i området, det meste af dagen blev brugt på badning, spil og afslapning.
Sidst på eftermiddagen kørte vi en tur ind til Zadar, hvor vi gik en hyggelig tur inde i denne gamle bydel, og langs med havnefronten med et vandorgel som lavede nogle sjove lyde pga. bølgerne, en sær konstruktion.
På vej ud af byen kørte vi forbi en restaurant hvor de serverer grillstegt kød, dette sted spiste vi aftensmad.
Tilbage på pladsen kiggede vi i campingbogen efter en plads vi vil køre til i morgen.
Der er dejligt i Kroatien, men også meget varmt, så varmt at vores gamle hund havde fået nok, og var gået i sultestrejke, og kun gad at ligge i skyggen og sove, så vi have bestemt os for at vi vil kører mod nord, så vi har haft holdt et summemøde her i familien, og begge unger vil gerne til Tjekkiet, så vi var blevet enige om at først kører til Østrig og blive der nogle dage, og så derfra videre til Tjekkiet.

Aftentur til Zadar

Fra campingpladsen

Mandag den 20/7
Vi fik spist morgenmad, pakket sammen og afregnet, og vi fik koblet på.
Afsted det gik på den fine motorvej og gennem Kroatien, efter ca. 200 km kom der lige pludselig en mærkelig lyd fra campingvognen, jeg var sikker på at vi var punkteret, og vi kørte ind i nødsporet, Lise mente det var næsehjulet, og ganske rigtigt, hun fik spændt næsehjulet ordentligt. Heldigvis havde det ikke taget skadet, men det er ikke første gang vi laver det stunt, tilbage i 2013 tog vi livet af næsehjulet på vores daværende Knaus. Vi kørte videre, og kort tid efter fik vi tanket for de sidste kunaer, og købt en ny vigette til Slovenien. Ved Zagreb var der lang kø ved betalingsanlægget, til gengæld gik det fint ved grænsen til Slovenien, selv om der skulle vises pas, da Kroatien ikke er med i Schengen aftalen.
I Slovenien, efter vi igen var kommet på motorvejen holdt vi frokost på en rasteplads. På rastepladsen fik vi også tanket.
Kort tid efter var vi i Østrig, og ved Graz kom vi igennem feriens længste tunnel, ca. 10 km, så den fyldte godt i vores km tunnelregnskab.
Omkring klokken 1730 ankom vi til den campingplads vi havde udset os, nemlig
www.camping-murinsel.at, som ligger ved en lille by der hedder Knittelfeld, i området Steiermark, ikke så langt fra Redbull ringen, hvor der også køres formel 1. En lidt sjov plads, vi ankom til en stor gitterport med porttelefon, så gik porten op og vi kom ind og kørte først et stykke omkring en sø, hvor der lå en del fastlæggere, og oppe for enden lå der et stort hus, her stod campingfatter og ventede på os, han var meget høflig og gav os hånden, vi blev vist rundt og han viste os toiletterne samt opholdsstuen og viste os at her kunne vi købe drikkevare fra et køleskab og brød fra fryseren, og bare ligge pengene i en skål.
Vi skulle følge efter ham, han var på cykel og vi fik anvist en dejlig plads på en eng.
Vi fik os indrettet og i dag lavede vi pasta og kødsovs til aftensmad. Vejret var stadig godt og lidt køligere end i Kroatien, temperaturen lå dog på ca. 30 grader.
Campingpladsen råder over de fineste faciliteter jeg nogensinde har oplevet på en campingplads, sprit nye elementer i flot design, langt flottere end det vi selv har her hjemme. En campingplads jeg ikke er bleg for at anbefale til andre.
Vi har i dag kørt omkring 520 km.

Østrig

Tirsdag den 21/7
Efter morgenmaden bestemte vi for at dele os i 2 hold, Lise og Andreas vil ind til Knittelfeld og ose, mens Signe og jeg ville aflægge det lokale jernbanemuseum et besøg, www.eisenbahnmuseum.bplaced.net/, museet rådet over verdens største samling af jernbanekasketter, museet var indrettet lidt sjovt i mange små sjove rum, og man måtte ikke fotograferer, men vi tog nu lidt billeder i smug.
Bagefter mødtes vi med de andre inde i Knittelfeld hvor vi gik på konditori.
Inden vi kørte tilbage til pladsen handlede vi lidt ind i Lidl og Kik.
Resten af eftermiddagen slappede vi af og spillede. Om aften kørte vi op på et nærliggende gasthof og spiste aftensmad. Et rigtig hyggeligt sted.

Jernbanemuseet

Knittelfeld

Gasthof hvor vi spiste aftensmad

Onsdag den 22/7
Efter morgenmaden slappede vi af, vejret var meget varmt i dag, ca. 32 grader, om eftermiddagen gik vi en tur ned til en nærliggende flod hvor hunden kunne bade, på vejen tilbage buldret det lidt i det fjerne, men det blev ikke til noget. Vi grillede til aften i den lune aften. Bagefter kørte vi en tur ind til Knittelfeld for at tanke og købe en ny vigette.

Den nærliggende flod

Torsdag den 23/7
Efter morgenmaden fik vi pakket sammen og luftet og badet hunden i floden, så gik den vilde jagt med at indfange campingfatter så vi kunne afregne, det blev til 105 euro for 3 nætter, hvilket må siges at være rørende billigt for denne luksusplads, en plads vi gerne vil besøge igen.
Turen gik videre af motorvejen øst på og forbi Wien hvor vi kørte forkert, nord for Wien spiste vi frokost på en rasteplads. Senere blev motorvejen til landevej og vi nærmede os Tjekkiet, ved grænsen fik vi købt en vigette til Tjekkiet, kort tid efter kom der igen motorvej, vi ramte Brno i myldretiden og kom i en gigantisk kø som tog tæt på en time. Det lykkes os at komme af motorvejen og kører det sidste 15km til Camping Hana http://www.campinghana.com/da/
Vi var heldig at få en superplads under nogle fine gamle træer, efter at have fået os indrettet os kørte vi ind til nærliggende by som ligger 1 km væk som hedder Veverskâ Bitÿska hvor vi spiste på en hyggelig restaurant midt i byen. God mad til en rørende lav pris (907 czk) hvilket svarer til ca. 250 dkk for 4 personer.
Vejret var stadigvæk varmt med ca. 30 grader.
I dag har vi kørt ca. 350 km.
Campingpladsen er udemærket, ligger ned til flod, ældre toiletter, men pænt og rent.

"Mystisk" skilt på østrigsk rasteplads

Tjekkiet

Fredag den 24/7
Efter morgenmaden bestemte vi os for at kører en tur i området, vi havde ikke noget bestemt mål. I udkanten af Brno kom forbi for en zoo, og vi blev enig om at det kunne være sjovt at se om Tjekkerne har tjek på at passe dyr, så efter indtagelse af en sandwich tjekkede vi ind i Zoo, hvor vi kom af med den fyrstelige sum af 300 czk for 4 personer i entre (ca. 81 dkk). En fin zoo som er områdemæssigt noget større end Aalborg zoo, og dyrene havde fine forhold. Vi brugte 4 timer i zoo, og vi blev smidt ud da de lukkede kl. 18.
På vejen tilbage til campingpladsen fik vi handlet ind, og tanket bilen. Tilbage på campingpladsen brød der et tordenvejr ud (der havde også været meget varmt, ca. 35 grader). Efter 1 times tid stoppede det og luften var renset, vi kørte ind til den nærliggende by og spiste aftensmad.
Bagefter fik vi betalt for det 2 overnatninger her 700czk pr nat hvilken svarer til ca. 189 dkk pr nat.

Brno zoo,

2 smukke dyr i zooen.

Lørdag den 25/7
Efter morgenmaden fik vi pakket sammen, dagens kørsel bestod af ca. 250 km landevej til området omkring byen Turnov.
Landevejskørsel tager tid i Tjekkiet, og især om lørdagen tager det endnu længere tid. Alt trafikken skal tværs gennem det fleste byer, et sted gik trafikken i stå 5 km før byen, og det tog næsten 1 time at komme igennem. Kort tid efter fandt vi et sted vi kunne holde og spise vores frokost. Sidst på eftermiddagen ankom vi til en plads nord for Turnov vi havde fået anbefalet, men indkørslen var så smal at jeg ikke turde køre derind. Vi fandt en anden plads på vores GPS som lå lidt syd for Turnov og hedder http://www.campsedmihorky.cz/en/
Den viste sig at være et Tjekkisk ”ferieparadis” (ironi kan forekomme) et kæmpe område med mange mennesker. Vi stod i kø i 10 minutter i receptionen, vi fik af vide vi skulle kører ind på området og finde en plads, som sagt så gjort, vi fandt en plads og fik koblet fra. Så gik vi endnu engang ned i receptionen hvor vi igen stod i kø i 10 minutter, og fik tjekket ind og betalt for 2 dage (612 czk pr nat = 165 dkr pr nat)
Damen vil komme op til os lidt senere og låse strømskabet op. Det vidste sig så at vores strømstik ikke passet, så jeg måtte for tredje gang ned i receptionen (denne gang slap jeg for køen TAK!!) og leje en adapter.
Pladsen var ikke lige i vores smag, den er overrendt og der er meget larm for de mange mennesker. Pladsen ligger for foden af nogle klipper der hedder Cesky Raj
Nå men nu kunne vi så slappe lidt af med lidt kortspil, vejret var blevet betydeligt køligere, ca. 20-22 grader og sol.
Om aften kørte vi ind til Lidl og handle, og derfra ind til Turnov for vi gik en tur i den hyggelig gamle by, hvorefter vi spiste pizza på en god restaurant og igen til menneskevenlige priser, som alt andet i Tjekkiet.

Aftenstur til Turnov

Søndag den 26/7
I dag har vores Søn Andreas 17 års fødselsdag, det skulle fejres, vi stop tidligt op, lavede stor morgenmad, og sat flagsnoren op på campingvognen, planen i dag er at vi vil kører op til området omkring Spindleruv Mlyn tæt på Polen hvor Elben springer ud. Andreas har skrevet en opgave sidste vinter, da han gik på efterskole om Elben, så han syntes det kunne være sjovt at komme tæt på det sted hvor Elben opstår.
Oppe ved Spindleruv Mlyn kørte vi op på toppen af et bjerg hvor vejen endte, her var der køligt, ca. 12 grader, men der var flot, og man kunne opleve at stå med det ene ben i Polen og det andet i Tjekkiet. Lidt nede af bjerget stoppede vi ved Elben hvor den blot var en lille kilde. Længere nede stoppede vi ved en opdæmmet sø, hvor vi gik en tur over forbi et lille fantastisk slot som lå lige ude til søen. Bagefter var både Andreas og Signe ude at prøve en svævebane over en slugt.
Kort tid efter fandt vi et sted hvor vi spiste frokost. Så bestemte vi os for at kører et lille smut over grænsen til Polen, der var ca. 40 km. I Polen gik vi en lille tur i et skovområde ved noget der hedder Zakret Smierci som er en klippeknold ved et 180 graders sving tæt på en by der hedder Szklarska Poreba. Bagefter blev vi enig om at kører tilbage til campingpladsen, hvor vi tankede på vejen.
Efter at havde slappet lidt af og spillet lidt kort kørte vi ind til Turnov og købte nogle Kebab ruller, som vi tog med tilbage i campingvognen.

Fødseldagsbarnet

På grænsen til Polen

Klipperne bag campingpladsen

Tæt på Elbens udspring

Fint slot

Svævebane

Polen

Mandag den 27/7

Vi havde bestemt os for at det sidste 4 dage i Tjekkiet vil vi ligge på Camping Slavoj i Litomerice. Efter morgenmaden fik vi pakket sammen, og i dag bestod køreturen af 140 km motorvejskørsel. Omkring klokken 11.30 ankom vi til http://www.camp.cz/da/camping-pladser-tjekkiet/slavoj/detaljeret/343-camping
en gammel kending som vi også besøgte i 2014, vi fik tjekket ind og betalte 2280 czk for 4 nætter (570 czk pr nat = 154 dkk pr nat) og pladsens bedste plads lige ud til Elben var ledig, så den nuppede vi. Vi kørte vognen på plads, og fik sat fortelt på (første gang i ferien) og gik en tur op i pladsens restaurant hvor vi fik en god frokost.
Resten af dagen hyggede vi os med forskellige spil. I starten af vores ferie spillede vi meget kort, senere blev det til diverse spil med terninger og en enkelt gang også Ludo.  Nu slog vi terning op inden, om hvad spil vi skulle spille. Senere fik vi handlet ind, og aftensmaden købte vi i restauranten på pladsen og maden tog vi med ned i campingvognen. Vejret var stadig fint, med mere dansker venlige temperature på ca. 20 grader.
Camping Slavoj er en rigtig hyggelig lille plads, som ligger ved siden af en park i udkanten af den hyggelig lille by Litomerice og lige ned til Elben. Pladsen er meget populær blandt dansker, og den er konstant næsten altid fyldt op.

Udsigten fra campingvognen ud over Elben

Lidt skibstrafik blev det til

Og lidt togtrafik på den anden side af campingpladsen

Tirsdag den 28/7
Efter morgenmaden og luftning af hund slappede vi af med spil mm. I løbet af eftermiddagen kørte vi en tur over til et nærliggende indkøbscenter, (som dog krævede en omvej på 10 minutter da den sædvanlige bro er spæret pga. renovering)
Her blev der handlet lidt, af både madvare og tøj. Bagefter kørte vi ind til Litomerice hvor vi spiste aftensmad på en hyggelig restaurant på torvet.

,,,,,,,
Så kom forteltet op.

Litomerice

Onsdag den 29/7
Efter morgenmaden gik vi en tur op til Litomerice hvor vi kiggede os lidt rundt på må og få, og nød den hyggelig by. Vi spiste lidt let frokost, og gik tilbage til campingpladsen. Resten af dagen gik med afslapning indenfor, da de begyndte at regne. Om aften klarede det op, og vi spiste vi på campingpladsens restaurant hvor der blev grillet om onsdagen. Vi havde varme på om natten.

I parken ved siden af campingpladsen er der også et indhegnet område hvor hunden kan rende frit .

Torsdag den 30/7
Efter morgenmaden kørte vi en tur til butikscentret, en af målene med dagens mission var at Lise og jeg skulle klippes, det var rørende billigt, vi kom af med i alt hvad der svarer til 100 danske kr. for at få plysset 2 hoveder.
Efter at vi fik handlet lidt ind kørte vil tilbage til campingpladsen.
Om aften, som samtidig er vores sidste aften i Tjekkiet vil vi flotte os, og spise på en god restaurant som vi også besøgte sidste år. Den ligger ved et hotel 10 km øst for Litomerice, her får god mad. Vi kom af med 1400 czk hvilket svarer til ca. 375 dkk. På vejen tilbage handlet vi lidt i Kaufland og fik tanket bilen.

Fredag den 31/7
Så nærmer ferien sig sin afslutning, efter morgenmaden fik vi pakket sammen, jeg havde endeligt bestemt mig for, at vi skulle kører over Berlin, men ved motorvejskrydset ved Dresden var der massiv kø mod Berlin pga. vejarbejde, så i sidste øjeblik valgte jeg at holde til venstre mod Magdeburg.
Omkring Halle kørte vi ind på en rasteplads og spiste frokost. Jeg kunne se på GPS'en af motorvejen var spærret ved Magdeburg pga. en ulykke, så kort tid efter drejede vi fra motorvejen og kom over på en fin motortrafikvej som gik sydvest om Magdeburg og snittede udkanten af Harzen, og ramte Brauchenweig. Herfra tog vi landevejen op over Luneborg Heide, den tager vi ikke igen, syntes der er meget trafik og man kommer igennem mange byer.  Vi tankede lige før Uelzen. Vi havde fundet en campingplads på vores GPS, nord for byen Lauenburg. Kort før broen over Elben lige før Lauenburg var broen spærret og der stod politi, vi ved ikke hvad der var sket, men med det samme dukkede der en sidevej op, hvor der var et campingskilt. Det valgte vi så at kører efter og vi endte på camping Bullendorf http://www.campbullerby.de/bullendorf/
En gammel campingplads hvor tiden er gået i stå for 30 år siden, og campingmutter var også på alder med grauballemanden, så de to ting passede godt sammen.
Vi fik koblet fra og fik tændt grillen. Efter aftensmaden gik vi en lille tur, og bagefter slappede vi af efter en lang dag på vejen, der var temmelig køligt, så vi tændte for varmen.
Camping Bullerby er en ældre slidt plads med mange gamle nedslidte fastligger-vogne. Faciliteterne er fra den brune tid (1970´erne) og der er hverken toiletpapir eller håndsæbe) overnatningsprisen er 31,80 euro pr. nat.
Vi har i dag kørt ca. 538 km.

Møllepark vi kørte forbi i Tyskland,

Sidste campingplads i denne ferie.

Lørdag den 1/8
Efter morgenmaden fik vi pakket sammen og afregnet. Turen gik videre nord på, man kunne godt mærke på trafikken at det var lørdag, tæt trafik, især nord på. Vi kom på A7 ved Neumünster Sud, og her begyndte trængslerne for alvor, vi brugte 1,5 time på at kører 15-20 km, først ved Kieler kanalen blev køen opløst, vi fandt aldrig ud af om der var sket noget, vi tror det ikke, tror det nærmere det skyldes general forstoppelse. Vi ankom til Scandinavian Park omkring klokken 13.30, hvor vi fik tanket og handlet ind. Vi havde ikke specielt travlt da vi hørte i radioen at motorvejen var totalspærret ved Kolding.
Efter at vi fik handlet fortsatte vi nord på, og ved Rødekro kørte vi på MCD og fik noget føde.
Herfra gik det uden stop hjem til Aars hvor vi ankom omkring klokken 1830.

Konklusion og fakta
Vi har i alt kørt 5288 km, hvoraf ca. 4200 km er med campingvognen på slæb.

Vi kan godt lide Kroatien, men kører nok ikke derned igen med hund, og hvis vi nogensinde kommer der ned igen, skal vi have aircondition på campingvognen, så man er sikret en god nats søvn uden sved på panden.

Tjekkiet og Østrig passer temperaturen bedre til os, og begge lande er der rimelig stor chance for at vi besøger igen.